746 lines
31 KiB
Markdown
746 lines
31 KiB
Markdown
"Paratiisirahaston perustamisyhdistyksen" säännöt
|
|
|
|
1. Yhdistyksen nimi on "Paratiisirahaston perustamisyhdistys",
|
|
ruotsiksi "Förening för att starta Världsvid Internationell Fond för
|
|
att Etablera Paradis på Jorden" ja englanniksi "Association for
|
|
founding Worldwide International Foundation for Establishing
|
|
Paradise on Earth". Yhdistyksen kotikunta on Raasepori.
|
|
|
|
2. Yhdistyksen kieli on suomi ja ruotsi.
|
|
|
|
3. Yhdistys on aatteellinen ja sen tarkoitus on:
|
|
|
|
- Luoda edellytyksiä ihmisen ja häntä ympäröivän maailman välisen
|
|
kommunikatiivisuuden inspiroimalle todellisuuden luovalle
|
|
hahmottelulle.
|
|
|
|
- Edistää:\
|
|
\
|
|
Syvällistä kokonaisvaltaista yhteiskunnallista hyvinvointia\
|
|
\
|
|
Ihmisen mahdollisuutta tehokkaasti vaikuttaa omaan elämäänsä ja
|
|
elintilaansa sekä edellytyksiinsä niistä käsin vuorovaikuttaa
|
|
ympäröivän maailman kanssa.\
|
|
\
|
|
Yhteiskunnallista hyväksyntää vapaalle itsensä määrittämiselle
|
|
sekä sille todellisuuden käsitteelle josta käsin haluaa omaa
|
|
elintilaansa luoda.
|
|
|
|
- Mahdollistaa elintiloja joiden tukipilarit ovat
|
|
kokonaisvaltainen kunnioitus, vapaus, sekä hyvinvoinnin
|
|
tavoittelu sekä ihmiselle, eläimille että luonnolle.
|
|
|
|
4. Tarkoituksensa toteuttamiseksi Yhdistys:
|
|
|
|
1. Perustaa kansainvälisesti toimivan Rahaston joka sille kirjatun
|
|
säännöstön ohjeiden mukaisesti rahoittaa:
|
|
|
|
1. Maan ostoa
|
|
|
|
2. Sekä kulttuuritoimintaa, informaatiokampanjoita, osaamisen
|
|
levitystä, interaktiivisten verkkotyökalujen kehittämistä,
|
|
resursseja yleistä käyttöä varten, ekonomisia
|
|
mikroilmastoja, kansanterveysohjelmia, sosiaalisia
|
|
projekteja sekä ympäristöhankkeita
|
|
|
|
2. Perustaa Rahaston hallintaa varten Rahaston perustamisen
|
|
yhteydessä uuden yhdistyksen:
|
|
|
|
1. Jonka tulee toimia Rahaston varoilla ostetun ja sille
|
|
lahjoitetun maan laillisena omistajana sekä tätä maata
|
|
hallitsevien Paikallisyhdistysten kansainvälisenä
|
|
katto-järjestönä.
|
|
|
|
2. "Paratiisirahaston perustamisyhdistyksen" varat ja resurssit
|
|
siirtyvät tälle uudelle Kansainväliselle yhdistykselle sen
|
|
perustamisen yhteydessä.
|
|
|
|
3. Laatii Rahastolle tämän pykälän mukaisen säännöstön sekä
|
|
kehittää siinä listattuja Rahaston säännöstön muotoa määrittäviä
|
|
periaatteita edelleen.
|
|
|
|
> ***Maan osto\
|
|
> ***
|
|
>
|
|
> *Mahdollisuus omavaraisuuteen perusteena maan ostoon\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostetulla maalla tulee olla mahdollista kasvattaa
|
|
ruokaa niissä määrin että sillä pysyvästi asumista suunnittelevat
|
|
todenmukaisesti voivat elää ruoantuotannon suhteen mahdollisimman
|
|
omavaraisesti. On myös toivottavaa että luonto kyseisellä
|
|
maa-alueella on siinä tilassa että sen voi kokea paratiisin
|
|
omaiseksi, ja että se vahvistaa kokemusta maanpäällinen paratiisin
|
|
olemassaolosta.\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> ***Maan omistus\
|
|
> ***
|
|
>
|
|
> *Kansainvälinen yhdistys omistajana ja katto-järjestönä\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston hallitsija, kaiken Rahaston varoilla ostetun ja sille
|
|
lahjoitetun maan laillinen omistaja sekä tätä maata hallitsevien
|
|
Paikallisyhdistysten kansainvälinen kattojärjestö tulee olla
|
|
Rahaston perustamisen yhteydessä muodostettava Kansainvälinen
|
|
yhdistys.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kansainvälisen yhdistyksen tehtävä on toimia Paikallisyhdistyksiä
|
|
organisoivana ja joissain tapauksissa edustavana elimenä, suoran
|
|
demokratian järjestelmän rakentaminen ja ylläpitäminen verkossa,
|
|
äänestysten järjestäminen, maan hankintojen valmistaminen, yhteyden
|
|
luominen luonnonsuojelu-järjestöihin, järjestön toimintakertomuksen
|
|
koostaminen, kansainvälisten ja kansallisten neuvottelujen
|
|
järjestäminen ja hoitaminen,* *tms järjestön hallinnollisten
|
|
asioiden hoitaminen.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kansainvälisen yhdistyksen jäsenistö koostuu Kansainvälisen
|
|
yhdistyksen omistamaa maata hallinnoivien Paikallisyhdistysten
|
|
jäsenistä.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kun useampi maa-alueiden hallinnointia hoitava Paikallisyhdistys on
|
|
perustettu, tulee vastuu Kansainvälisen yhdistyksen hallinnoinnista
|
|
vaihtua vuosittain Paikallisyhdistysten välillä näiden
|
|
mahdollisuuksien mukaisesti. Niin kauan kuin Paikallisyhdistyksiä on
|
|
vain yksi, Kansainvälisen yhdistyksen hallinnointi on sen tehtävä.
|
|
Kansainvälisen yhdistyksen johtokunta valitaan sen
|
|
paikallisyhdistyksen toimesta jolla kyseisenä vuotena on vastuu
|
|
siirtyä kansainvälisen yhdistyksen velvoitteiden johtoon.*
|
|
|
|
> *Pysyvyys\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostettua maata ei koskaan enään myydä\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> ***Maan hallinnointi***
|
|
>
|
|
> ***\
|
|
> **Paikallisdemokraattinen järjestelmä, Paikallisyhdistykset
|
|
> maa-alueiden hallitsijoina ja Vuosittain vaihtuva vastuu Kansallisista
|
|
> toimenpiteistä\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Ensimmäisestä haltuun otetusta maa-alueesta alkaen, Rahaston
|
|
varoilla uutta maa-aluetta ostettaessa tai Rahastoa hallinnoivan
|
|
yhdistyksen vastaanottaessa maata lahjoituksena, tulee sille
|
|
muuttamista suunnittelevien sekä eritellysti sen ostamista varten
|
|
työtä tekevien perustaa Paikallisyhdistys jonka hallintaan ja
|
|
ohjaukseen sen maa-alueen asiat Rahaston säännöstöjen mukaisesti
|
|
toimeenpantavaksi tulevat.*
|
|
|
|
- *Paikallisyhdistyksen tehtävä on koota ja järjestää paikallisia
|
|
toimijoita jotka ovat Rahaston tarkoituksesta kiinnostuneita, sekä
|
|
harjoittaa elinkeinotoimintaa edistääkseen Rahaston päämäärien
|
|
toteutumista. Paikallisyhdistys voi myös ja sen on suotavaa
|
|
harjoittaa ja järjestää muuta Rahaston sääntöjen mukaista voittoa
|
|
tavoittelematonta toimintaa ja rahoittaa sitä oman mahdollisen
|
|
elinkeinotoiminnan tuloista, tai anoa Rahaston varoista siihen*
|
|
*tukea.\
|
|
Sen tehtäviin kuuluu myös Rahaston nimissä hankkia ja hallita
|
|
työkaluja sekä muuta irtonaista laitteistoa jota tarvitaan
|
|
omavaraiseen elämään Rahaston mailla, elinkeinotoimintaan, sekä muun
|
|
toiminnan toimeenpanemista ja tukemista varten.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Jäsenyys Paikallisyhdistyksessä ja äänioikeus Paikallisyhdistyksen
|
|
toimintaan ja sen hallinnoimaan maa-alueeseen liittyvissä
|
|
kysymyksissä määräytyy sen mukaan miten läheisessä suhteessa
|
|
maa-alueisiin ja niiden erilaisten toimintojen edellytyksiä toimii.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Jokaisen erillisen saman valtion rajojen sisällä toimivan
|
|
paikallisyhdistyksen vuoroksi osuu vuorovuosittain, niitä ollessa
|
|
enemmän kuin yksi, pitää huolta tietyistä sen kansakunnan sisäisten
|
|
paikallisyhdistysten kansallisista asioista, kuten: hoitaa
|
|
Paikallisyhdistysten tarvittavia yhteyksiä kyseisen valtion
|
|
viranomaisten kanssa sekä edistää Paikallisyhdistysten keskeistä
|
|
tiedotusta ja kommunikaatiota. Tarve kansallisen yhdistyksen
|
|
perustamiselle tätä tehtävää varten tulee selvittää. Siinä
|
|
tapauksessa sen johtokunta koostuisi vuosittain vaihtuen siitä
|
|
Paikallisyhdistyksestä valituista jäsenistä jonka vuoro kyseisenä
|
|
vuotena on hoitaa Kansallisia asioita, ja sen jäsenistö koostuisi
|
|
kaikista kyseisen kansakunnan sisällä toimivien Paikallisyhdistysten
|
|
jäsenistä.\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> ***Maan käyttö**\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> *Maa on olemassa jokaiselle\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Jokainen joka kykenee sopeutumaan Rahaston säännöksiin kirjattuihin
|
|
eläinten ja luonnon suojaksi laadittuihin sääntöihin saa Rahaston
|
|
varoilla ostetuille, Rahastoa hallitsevalle yhdistykselle
|
|
lahjoitetuille tai Rahaston tarkoitusperää toteuttaville yhteisöille
|
|
muulla tavalla käyttöön annetuille maille vapaasti ilman rahallista
|
|
korvausta rakentaa asumuksen tai vapaa-ajan asutuksen biologisesti
|
|
hajoavista materiaaleista.\
|
|
*
|
|
|
|
> *Luonnonsuojelu\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostetuilla, Rahastoa hallinnoivalle yhdistykselle
|
|
lahjoitetuilla, tai Rahaston tarkoitusperää toteuttaville
|
|
yhteisöille muulla tavalla käyttöön annetuilla mailla kasvavan
|
|
luonnon moninaisuutta tuetaan ja sen mahdollisuus luonnolliseen
|
|
kehitykseen sekä ikääntymiseen suojataan kyseisellä maa alueella
|
|
kasvavien luontotyyppien suojeluun erikoistuneiden
|
|
luonnonsuojelujärjestöjen ja/tai kansallisten sekä kansainvälisten
|
|
instituutioiden antamien ohjeiden mukaisesti tai yhteistyössä näiden
|
|
kanssa. Jokaisen maan oston tai* *haltuun oton yhteydessä, sitä
|
|
hallinnoivan Paikallisyhdistyksen tulee hakea ohjausta kyseisen
|
|
luontotyypin suojelun tarpeista ja luoda yhdistyksensä sääntöihin
|
|
ohjenuorat siitä minkälaista käyttöä paikallinen luonto kestää sekä
|
|
miten siellä olevat ihmiset voivat sen parhaiten ottaa huomioon.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Metsää ja muuta kasvustoa voidaan näiden suojelun tarpeen laadusta
|
|
riippuen käyttää metsän ja muun luonnon suojeluun erikoistuneiden
|
|
ammattilaisten ohjauksessa tehtyjen laskelmien mukaisesti, niin että
|
|
sen moninaisuutta mahdollistava luonnollinen ikääntyminen
|
|
ensisijaisesti priorisoidaan ja seuraavaksi puun tai muun luonnon
|
|
resurssin käytön tarve. Paikallisyhdistysten tulee pyrkiä asettamaan
|
|
maa-alueitaan koskevia pysyviä sääntöjä tällaisille rajoituksille
|
|
suojatakseen luonnon hyvinvoinnin mahdollisimman kestävästi samalla
|
|
silti sallien jonkinasteisen hyötykäytön.\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> *Eläinten suojelu\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostetuilla, sille lahjoitetuilla tai muulla
|
|
tavalla käyttöön annetuilla mailla kaikki eläimet ovat suojattuja
|
|
hyötykäytöltä ja metsästykseltä, poikkeuksena kalat, äyriäiset,
|
|
simpukat sekä hyönteiset joita kyseisen maan lakien mukaisesti saa
|
|
pyydystää, niin kauan kun se ei paikallisen luonnon suojeluun
|
|
perehtyvien järjestöjen mukaisten arvioiden mukaan pienennä niiden
|
|
kantojen kokoa turvallisten biologisten rajojen yli, tai ellei
|
|
kyseisellä maa-alueella asuvat ihmiset vakavasti pyri
|
|
henkilökohtaiseen kommunikaatioon niiden kanssa.\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> *Pyrkimys omavaraisuuteen\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostetulla, sille lahjoitetulla tai muuten
|
|
käyttöön annetulla maalla pysyvästi asuvien tulee mahdollisuuksiensa
|
|
mukaan pyrkiä kasvattamaan ruokaa omiin, mailla vierailevien, sinne
|
|
mahdollisesti muuttavien ja paikallisyhdistyksensä mahdollisesti
|
|
harjoittaman elinkeinotoiminnan tai muun toiminnan tarpeisiin.\
|
|
*
|
|
|
|
> *Kaikki ruoka on kaikkien*
|
|
|
|
- *Rahaston varoilla ostetuilla, sille lahjoitetuilla tai muuten
|
|
käyttöön annetuilla mailla kaikki ruoka on kaikkien, lukuun
|
|
ottamatta erityisiä herkkuja jotka joku on saanut lahjaksi.\
|
|
*
|
|
|
|
> *Rahaston mailla tehty voitto\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Kaikki voitto työstä jota tehdään Rahaston varoilla ostetuilla,
|
|
sille lahjoitetuilla tai muuten käyttöön annetuilla mailla,
|
|
paikallisyhdistysten hallinnoimia resursseja käyttämällä tai niiden
|
|
ohjauksessa ohjataan takaisin Rahastoon Kansainvälisen yhdistyksen
|
|
kautta.*
|
|
|
|
> *Henkilökohtainen* *vapaus\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Mitään uskonnollisia preferenssejä tai seksuaalisuuteen ja
|
|
sukupuoleen liittyviä rajoituksia ei vaadita Rahaston varoilla
|
|
ostetulla, sille lahjoitetulla tai muuten käyttöön annetulla maalla
|
|
asuvilta* *ja oleilevilta, tai Paikallisyhdistysten järjestämässä
|
|
toiminnassa vapaaehtoistyötä tekeviltä tai muuten osallistuvilta
|
|
henkilöiltä.*
|
|
|
|
*\
|
|
*
|
|
|
|
> ***Muu toiminta**\
|
|
> \
|
|
> Rahaston idean mukaan toimivien Paikallisyhdistysten toimintaan kuuluu
|
|
> myös luoda, ylläpitää, tukea sekä edistää:\
|
|
> \
|
|
> Kulttuuritoimintaa, informaatio kampanjoita, osaamisen levitystä,
|
|
> interaktiivisten verkkotyökalujen kehittämistä, resursseja yleistä
|
|
> käyttöä varten, ekonomisia mikroilmastoja, kansanterveysohjelmia,
|
|
> sosiaalisia projekteja sekä ympäristöterveydellisiä hankkeita muun
|
|
> muassa luomalla, ylläpitämällä tukemalla sekä edistämällä:\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Yleistä tietoutta kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista ja
|
|
niiden kehittämistä.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Pienten ja perinteisesti syrjittyjen ryhmien mahdollisuutta tuoda
|
|
äänensä kuulluksi*
|
|
|
|
- *Metsissä ja tien päällä asuvien oikeutta täysiarvoiseen
|
|
kulttuurilliseen kunnioitukseen kohtaamisessa viranomaisten ja
|
|
median kanssa.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Yleistä lakitietoutta\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kehitystä kohti älykästä interaktiivista kulttuurillista
|
|
moninaisuutta.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Mahdollisuutta vapautumiseen ekologisesti epäterveellisestä osasta
|
|
kulutuskulttuuria\
|
|
*
|
|
|
|
- *Seikkailullisia kohtaamispaikkoja\
|
|
*
|
|
|
|
- *Mahdollisuutta ajattomiin kokemuksiin\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kokonais kattavaa ymmärrystä ympäristöstä*
|
|
|
|
- *Konkreettisia ympäristön hyvinvointia parantavia projekteja*
|
|
|
|
- *Osaamista luontoon pohjautuvasta omavaraisesta elämäntavasta\
|
|
*
|
|
|
|
- *Yhteyden voimistamista luonnon elementteihin sekä niiden käsittelyn
|
|
taitoja\
|
|
*
|
|
|
|
- *Tietoa kehon ja hermoston hoitamisesta, luonnonlääkkeistä sekä
|
|
perustavanlaatuisesta kirurgiasta\
|
|
*
|
|
|
|
- *Tietoa henkisestä parantumisesta ja tiloja sen mahdollistamiseksi\
|
|
*
|
|
|
|
- *Sosiaalisen turvan edistämiseen tarkoitettujen järjestelmien
|
|
kehittämistä\
|
|
*
|
|
|
|
- *Yhteiskunnassa yleisesti ongelmallisina koettujen aiheiden
|
|
käsittelemisen tekniikoiden kehittämistä ja niiden levittämistä\
|
|
*
|
|
|
|
- *Muiden lajien ja elämänmuotojen kanssa kunnioittavan ja toimivan
|
|
kommunikaation tutkimista ja kehittämistä\
|
|
*
|
|
|
|
- *Tietoa ja mahdollisuuksia hyvään, puhtaaseen ja keskittyneistä
|
|
järjestelmistä riippumattomaan teknologiaan\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kapitalistisen järjestelmän kypsyyden sekä sen yleistä sosiaalista
|
|
hyvinvointia tukevien muotojen edelleen kehittämistä, erityisesti
|
|
filosofisesti pohjautuvan filantropian elävää kulttuuria\
|
|
*
|
|
|
|
- *Tutkimusta yksityis sosialistisista ratkaisuista*
|
|
|
|
- *Osallistumista sotaa ennaltaehkäisevään rauhantyöhön\
|
|
*
|
|
|
|
- *Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä, elävää luottamusta pysyvän
|
|
maanpäällisen paratiisin toteutumisen mahdollisuuteen\
|
|
*
|
|
|
|
> *Kaikki tämä yhdistyksen tulee pyrkiä tekemään leikkimielisyyden sekä
|
|
> tietoisesti valitun tulevaisuudenuskon henki rakentavana elementtinä
|
|
> luovassa prosessissa.\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> *\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> ***Eettisesti säädelty elinkeinotoiminta**\
|
|
> \
|
|
> Rahaston säännösten mukaisesti toimiva Paikallisyhdistys voi
|
|
> harjoittaa elinkeinotoimintaa ja osallistua kaikenlaiseen kauppaan ja
|
|
> tuotantoon joka Rahaston sääntöihin kirjattujen kauppaa ja tuotantoa
|
|
> koskevien periaatteiden mukaisesti nähdään olevan tervettä ja luovan
|
|
> moninaisuutta.\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> *Nämä kauppaa ja tuotantoa koskevat periaatteet perustuvat siihen että
|
|
> hyvä kaupankäynti/tuotanto on:\
|
|
> *
|
|
|
|
- *Luonnolle hyvää ja vahvistavaa, sekä mahdollistaa sen moninaisuutta
|
|
ja tasapainoa.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Holistisesti antoisaa heille jotka toimivat tuotannossa\
|
|
*
|
|
|
|
- *Antoisaa heille jotka työskentelevät toiminnan logistisella
|
|
puolella sekä heille jotka myyvät tuotteita.\
|
|
*
|
|
|
|
- *Kuluttajaan kokonaisvaltaisesti voimaannuttavasti ja parantavasti
|
|
vaikuttavaa, sekä voimistavaa hänen mahdollisuudelle löytää
|
|
tarpeellinen sisäinen rauha saavuttaakseen aktiivinen usko ja
|
|
luottamus pikaiseen Paratiisiin astumiseen.\
|
|
\
|
|
*
|
|
|
|
> *Rahastoa hallinnoivan yhdistyksen tulee kehittää elinkeinotoiminnan
|
|
> harjoittamista varten vapaaehtoistyö-järjestelmä, jonka tarkoitus on
|
|
> mahdollisuuksiensa mukaan tarjota vapaaehtoisille työntekijöilleen
|
|
> ilmainen ruoka sekä majapaikka.\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> *Sekä pyrkiä edistämään mahdollisuutta taloudelliseen
|
|
> interaktiivisuuteen eri tahojen kanssa kehittämällä* *yhteistyötä
|
|
> määrittävän säännöstön.\
|
|
> *
|
|
>
|
|
> *Tämän Paikallisyhdistyksen harjoittaman elinkeinotoiminnan voitosta
|
|
> valtaosa suunnataan takaisin Rahastoon käytettäväksi seuraaviin maan
|
|
> ostoihin sekä muuhun toimintaan, toinen pienempi osa kansainvälisesti
|
|
> levitettäväksi muiden paikallisyhdistysten, mikäli näitä on,
|
|
> mahdollisia investointitarpeita varten, ja pieni osa sille itselleen.*
|
|
|
|
1. Luo, ylläpitää, tukee sekä edistää\
|
|
\
|
|
Kulttuuritoimintaa, informaatio kampanjoita, osaamisen levitystä,
|
|
interaktiivisten verkkotyökalujen kehittämistä, resursseja yleistä
|
|
käyttöä varten, ekonomisia mikroilmastoja, kansanterveysohjelmia,
|
|
sosiaalisia projekteja sekä ympäristöhankkeita muun muassa luomalla,
|
|
ylläpitämällä tukemalla sekä edistämällä:
|
|
|
|
- Yleistä tietoutta kansainvälisistä ihmisoikeussopimuksista ja
|
|
niiden kehittämistä.
|
|
|
|
- Pienten ja perinteisesti syrjittyjen ryhmien mahdollisuutta
|
|
tuoda äänensä kuulluksi
|
|
|
|
- Metsissä ja tien päällä asuvien oikeutta täysiarvoiseen
|
|
kulttuurilliseen kunnioitukseen viranomaisten ja median kanssa.
|
|
|
|
- Yleistä lakitietoutta
|
|
|
|
- Kehitystä kohti älykästä interaktiivista kulttuurista
|
|
moninaisuutta.
|
|
|
|
- Mahdollisuutta vapautumiseen ekologisesti epäterveellisestä
|
|
osasta kulutuskulttuuria
|
|
|
|
- Seikkailullisia kohtaamispaikkoja
|
|
|
|
- Mahdollisuutta ajattomiin kokemuksiin
|
|
|
|
- Kokonais kattavaa ymmärrystä ympäristöstä
|
|
|
|
- Konkreettisia ympäristön hyvinvointia parantavia projekteja
|
|
|
|
- Osaamista luontoon pohjautuvasta omavaraisesta elämäntavasta
|
|
|
|
- Yhteyden voimistamista luonnon elementteihin sekä niiden
|
|
käsittelyn taitoja
|
|
|
|
- Tietoa kehon ja hermoston hoitamisesta, luonnonlääkkeistä sekä
|
|
perustavanlaatuisesta kirurgiasta
|
|
|
|
- Tietoa henkisestä parantumisesta ja tiloja sen
|
|
mahdollistamiseksi.*\
|
|
*
|
|
|
|
- Sosiaalisen turvan edistämiseen tarkoitettujen järjestelmien
|
|
kehittämistä
|
|
|
|
- Yhteiskunnassa yleisesti ongelmallisina koettujen aiheiden
|
|
käsittelemisen tekniikoiden kehittämistä ja niiden levittämistä
|
|
|
|
- Muiden lajien ja elämänmuotojen kanssa kunnioittavan ja toimivan
|
|
kommunikaation tutkimista ja kehittämistä
|
|
|
|
- Tietoa ja mahdollisuuksia hyvään, puhtaaseen ja keskittyneistä
|
|
järjestelmistä riippumattomaan teknologiaan
|
|
|
|
- Kapitalistisen järjestelmän kypsyyden sekä sen yleistä
|
|
sosiaalista hyvinvointia tukevien muotojen edelleen
|
|
kehittämistä, erityisesti filosofisesti pohjautuvan filantropian
|
|
elävää kulttuuria
|
|
|
|
- Tutkimusta yksityis sosialistisista ratkaisuista
|
|
|
|
- Osallistumista sotaa ennaltaehkäisevään rauhantyöhön
|
|
|
|
- Ja viimeisenä muttei vähäisimpänä, elävää luottamusta pysyvän
|
|
maanpäällisen paratiisin toteutumisen mahdollisuuteen*\
|
|
*
|
|
|
|
> Kaikki tämä yhdistyksen tulee pyrkiä tekemään leikkimielisyyden sekä
|
|
> tietoisesti valitun tulevaisuudenuskon henki rakentavana elementtinä
|
|
> luovassa prosessissa.
|
|
|
|
2. Mahdollisuuksien mukaan toimii Rahaston rakentamista varten
|
|
kirjattujen periaatteiden mukaisesti, mikäli mahdollisuuksia maan
|
|
käyttöön näyttäytyy.
|
|
|
|
3. Harjoittaa elinkeinotoimintaa ja osallistuu kaikenlaiseen kauppaan
|
|
ja tuotantoon joka yhdistyksen kauppaa ja tuotantoa koskevien
|
|
periaatteiden mukaisesti nähdään olevan tervettä ja luovan
|
|
moninaisuutta.
|
|
|
|
1. Nämä kauppaa ja tuotantoa koskevat periaatteet perustuvat siihen
|
|
että hyvä kaupankäynti/tuotanto on:
|
|
|
|
- Luonnolle hyvää ja vahvistavaa, sekä mahdollistaa sen
|
|
moninaisuutta ja tasapainoa.
|
|
|
|
- Holistisesti antoisaa heille jotka toimivat tuotannossa
|
|
|
|
- Antoisaa heille jotka työskentelevät toiminnan logistisella
|
|
puolella sekä heille jotka myyvät tuotteita.
|
|
|
|
- Kuluttajaan kokonaisvaltaisesti voimaannuttavasti ja
|
|
parantavasti vaikuttavaa, sekä voimistavaa hänen
|
|
mahdollisuudelle löytää tarpeellinen sisäinen rauha
|
|
saavuttaakseen aktiivinen usko ja luottamus pikaiseen
|
|
Paratiisiin astumiseen.
|
|
|
|
2. Yhdistyksen tulee rakentaa elinkeinotoiminnan harjoittamista
|
|
varten vapaaehtoistyö-järjestelmä, jonka tarkoitus on
|
|
mahdollisuuksiensa mukaan tarjota vapaaehtoisille
|
|
työntekijöilleen ilmainen ruoka sekä majapaikka
|
|
|
|
3. Sekä pyrkiä edistämään mahdollisuutta taloudelliseen
|
|
interaktiivisuuteen eri tahojen kanssa kehittämällä yhteistyötä
|
|
määrittävän säännöstön.
|
|
|
|
4. Vastaanottaa lahjoituksia.
|
|
|
|
> Jäsenyys ja äänioikeus
|
|
|
|
5. Yhdistys on avoin jokaiselle niin kauan kuin hän ei tietoisesti
|
|
toimi yhdistyksen tarkoitusta tai päämäärää vastaan ja/tai tee
|
|
yhdistyksen vahingoittamiseksi tarkoitettuja tekoja.
|
|
|
|
6. Jäseneksi tullaan ilmoittamalla henkilötiedot, ensi sijassa
|
|
yhdistyksen jäsenistön edustajalle tai muulle hallituksen jäsenelle,
|
|
sekä maksamalla jäsenmaksun yhdistyksen juoksevien kulujen tilille.
|
|
|
|
7. Jäsenmaksu on 10 euroa vuodessa ja on voimassa seuraavaan
|
|
vuosikokoukseen asti. Jäsenmaksu maksetaan yhdistyksen liikkuvaan
|
|
kassaan. Jäsenen liittyessä yhdistykseen alle kaksi kuukautta ennen
|
|
vuosikokousta, on jäsenyys voimassa seuraavan vuoden ajan. Jäsenet
|
|
maksavat jäsenmaksun viimeistään vuosikokouksen yhteydessä.
|
|
|
|
8. Yhdistyksellä on kolme muotoa jäsenyydelle:
|
|
|
|
1. Jäsenellä jolla on täysi äänioikeus on oikeus äänestää kaikissa
|
|
yhdistyksen kokouksissa. Jäsenellä jolla on täysi äänioikeus on
|
|
oikeus osallistua johtokunnan kokouksiin ja siellä tulla
|
|
kuulluksi kysymyksissä joihin hän etukäteen on ilmoittanut
|
|
kiinnostuksensa. Hänellä ei kuitenkaan ole äänioikeutta
|
|
johtokunnan kokouksissa. Jäsen jolla on täysi äänioikeus on
|
|
velvoitettu välittämään johtokunnalle
|
|
kiinnostuksenilmaisupyynnön osittaisesta äänioikeudesta toiselta
|
|
yhdistyksen jäseneltä.\
|
|
\
|
|
Saadakseen täyden äänioikeuden jäsenen tulee jättää
|
|
kiinnostuksenilmaisupyyntö ensi sijassa yhdistyksen jäsenistön
|
|
edustajalle, tai muulle johtokunnan jäsenelle. Johtokunnan
|
|
jäsenten tulee arvioida jos jäsen on aktiivisesti osallistunut
|
|
yhdistyksen toimintaan vähintään yhden kuukauden ajan, sekä
|
|
tapaamisessa vähintään yhden johtokunnan jäsenen kanssa näyttää
|
|
riittävää osaamista ja ymmärrystä Rahaston ideasta ja
|
|
tarkoituksesta.\
|
|
\
|
|
Kiinnostuksenilmaisupyyntö täydestä äänioikeudesta tulee jättää
|
|
vähintään 5 viikkoa ennen vuosi- tai neljännesvuosikokousta.
|
|
Mahdollisuuksien mukaan johtokunta voi käsitellä
|
|
äänioikeuskysymyksiä myös muita jäsenkokouksia edeltävästi.\
|
|
\
|
|
Johtokunnan tulee tehdä ilmoitus päätöksestään jäsenen
|
|
äänioikeudesta vähintään 3 viikkoa ennen jäsenkokousta, ja
|
|
julkaista päätös yhdistyksen jäsenille yhdistyksen kotisivuilla,
|
|
sekä jäsenen pyynnöstä myös kirjeitse, puhelimitse tai sähköisen
|
|
kommunikaation avulla.\
|
|
\
|
|
Jäsen joka ei yli kahden neljännesvuosikokouksen ajan ole ollut
|
|
yhdistyksen toiminnassa aktiivinen menettää äänioikeutensa.
|
|
Jokainen kulunut vuosi aktiivista jäsenyyttä pidentää tätä
|
|
jaksoa yhdellä neljännesvuodella, korkeintaan vuoden pituiseksi.
|
|
Päätöksen äänioikeuden menetyksestä tekee johtokunta, ja se
|
|
käsitellään seuraavassa jäsenkokouksessa johon on valmistettu
|
|
esityslista, sekä jäsenille yhdistyksen kotisivuilla. Saman
|
|
kokouksen aikana päätökseen voi myös hakea muutosta. Päätöksen
|
|
täyden äänestysoikeuden palautuksesta voi tehdä hallitus,
|
|
jäsenen osoitetun kiinnostuksen ja vähintään kuukauden ajan
|
|
jatkuneen aktiviteetin perusteella.
|
|
|
|
2. Jäsenellä jolla on osittainen äänioikeus on oikeus äänestää
|
|
asioissa jotka koskevat yksittäisiä yhdistyksen aloitteesta
|
|
syntyneitä projekteja joissa jäsen on osallisena.\
|
|
Osittaisen äänioikeuden voi johtokunta myöntää jäsenille ketkä
|
|
eivät täytä vaatimuksia täyden äänioikeuden saamiselle mutta
|
|
jotka täyden äänioikeuden omaavien jäsenten arvion mukaan ovat
|
|
kyseiseen projektiin aktiivisesti osallistuvia.\
|
|
\
|
|
Saadakseen osittaisen äänioikeuden tulee jäsenen ilmoittaa
|
|
kiinnostuksensa ensi sijassa yhdistyksen jäsenistön edustajalle,
|
|
muulle johtokunnan jäsenelle tai kyseiseen projektiin
|
|
osalliselle jäsenelle jolla on täysi äänioikeus. Päätös
|
|
osittaisesta äänioikeudesta tehdään seuraavassa johtokunnan
|
|
kokouksessa.
|
|
|
|
3. Jäsenellä ilman äänioikeutta on oikeus osallistua
|
|
jäsenkokouksiin ja ilmaista mielipiteensä kaikissa kysymyksissä
|
|
sekä ehdottaa aiheita, mutta ei kuitenkaan itse nostaa niitä
|
|
esityslistaan. Jäsen ilman äänioikeutta on sama kuin tukijäsen.
|
|
|
|
Kokoukset
|
|
|
|
9. Yhdistyksen vuosikokous pidetään lokakuussa.
|
|
|
|
10. Kutsu vuosikokoukseen lähetetään jäsenen toivomuksen mukaisesti joko
|
|
kirjeitse tai sähköisesti kaikille jäsenille vähintään kolmen viikon
|
|
varoitusajalla.
|
|
|
|
11. Kysymykset sekä aihe-ehdotukset vuosikokouksen sekä
|
|
neljännesvuosikokousten esityslistaan täytyy ilmoittaa viimeistään
|
|
kaksi viikkoa ennen vuosikokousta.
|
|
|
|
12. Yhdistyksellä tulee olla kolme vakituista jäsenkokousta vuosittain
|
|
vuosikokouksen lisäksi, joita vuosikokous mukaanlukien kutsutaan
|
|
neljännesvuosikokouksiksi. Näiden kokousten alustavat päivämäärät
|
|
päätetään vuosikokouksessa.
|
|
|
|
13. Vuosikokousta ja neljännesvuosikokouksia varten johtokunnan tulee
|
|
laatia esityslista, joka tulee julkaista viimeistään viikko ennen
|
|
kokousta järjestön kotisivuilla, ja jos jäsen niin toivoo, myös
|
|
kirjeitse ja/tai sähköisesti viimeistään viikko ennen vuosi- ja
|
|
neljännesvuosikokousta.
|
|
|
|
14. Neljännesvuosikokoukseen jäsenet voivat nostaa aiheita jotka
|
|
vaativat äänestystä, mutta eivät ehdottaa muutoksia säännöksiin tai
|
|
johtokunnan kokoonpanoon. Näitä kysymyksiä jäsen voi ainoastaan
|
|
nostaa vuosikokoukseen.
|
|
|
|
15. Johtokunta voi tarvittaessa neljännesvuosikokouksessa nostaa esiin
|
|
muutosehdotuksia johtokunnan kokoonpanoon ja toimintaan tai
|
|
yhdistyksen säännöksiin liittyen.
|
|
|
|
16. Kysymykset sekä aiheet neljännesvuosikokousta varten toimitetaan
|
|
johtokunnalle kirjallisessa muodossa viimeistään kaksi viikkoa ennen
|
|
kokousta.
|
|
|
|
17. Jäsenet voivat ehdottaa jäsenkokouksen pitämistä johtokunnalle.
|
|
Johtokunta voi silloin päättäessään niin laatia kokouskutsun,
|
|
viimeistään kaksi viikkoa ennen kokouksen pitämistä.\
|
|
Kokouskutsu lähetetään jäsenen toivomuksen mukaisesti kirjeitse
|
|
ja/tai sähköisesti kaikille jäsenille.
|
|
|
|
18. Äänestys tapahtuu ensisijaisesti enemmistöäänestyksellä.\
|
|
\
|
|
Jos äänestyskelpoinen jäsen niin toivoo, ja tätä tukee vähintään 5%
|
|
kokouksen äänestyskelpoisista jäsenistä, voidaan ensin järjestää
|
|
enemmistöäänestys päätöksentekoprosessin tavasta. Tätä äänestystä
|
|
sovelletaan jos päätös, jäsenistön sovun tai ilmapiirin
|
|
ylläpitämisen vuoksi paremmin tehdään konsensuspäätöksellä,
|
|
anonyymillä äänestyksellä, 50-100% enemmistöäänestyksellä tai muulla
|
|
päätöksentekotavalla.
|
|
|
|
Kassat
|
|
|
|
19. Yhdistyksellä tulee olla säästökassa Rahaston perustamista ja sen
|
|
ensimmäistä maan ostoa varten. Yhdistyksen vastaanottaessa
|
|
lahjoituksia siirtyvät varat tälle tilille, ellei lahjoittaja toisin
|
|
pyydä.
|
|
|
|
20. Yhdistyksellä tulee myös olla liikkuva kassa aatteellisia
|
|
projekteja, elinkeinotoimintaa sekä yhdistyksen juoksevia kuluja
|
|
varten johon voitto elinkeinotoiminnasta kerätään.
|
|
|
|
21. Jos liikkuva kassa vuosi- tai neljännesvuosikokouksessa ylittää 5000
|
|
euroa, siirtyy ylittynyt summa säästökassaan, jollei kokouksessa
|
|
toisin päätetä.
|
|
|
|
22. Varoja voidaan myös siirtää säästökassasta liikkuvaan kassaan
|
|
jäsenkokouksessa, jossa kysymys siirrosta on nostettu esityslistaan.
|
|
Tällaisessa päätöksessä enemmistön tulee olla vähintään kolme
|
|
neljäsosaa.
|
|
|
|
23. Yhdistykselle tehdyt lahjoitukset tehdään anonyymisti. Kuka tahansa
|
|
voi kuitenkin pyytää lupaa osoittaa tukevansa yhdistystä nimellään
|
|
tai logollaan yhdistyksen verkkosivuilla. Nämä julkaistaan joka
|
|
neljännesvuosikokouksessa johtokunnan päätöksen mukaisesti.
|
|
|
|
24. Kassojen saldot julkaistaan reaaliajassa jäsenille yhdistyksen
|
|
kotisivuilla.
|
|
|
|
25. Rahastonhoitaja esittää erikseen lahjoitusten määrän sekä vuosi-
|
|
että neljännesvuosikokouksissa.
|
|
|
|
26. Työtulot, varat, määrärahat ja ehdotukset maanhankinnasta esitetään
|
|
kokouspöytäkirjan julkaisun yhteydessä jäsenille yhdistyksen
|
|
verkkosivuilla.
|
|
|
|
27. Yhdistyksen tulee harjoittaa jäsentensä aloitteesta
|
|
elinkeinotoimintaa, jota säädetään Rahaston säännösten määrittämien
|
|
hyvän liiketoiminnan sääntöjen mukaisesti.
|
|
|
|
28. Yhdistyksen tulee ylläpitää toimintoja jotka tukevat
|
|
elinkeinotoimintaa harjoittavien tahojen mahdollisuutta
|
|
vuorovaikutukseen yhdistyksen kanssa, yhdistyksen tarkoitusten ja
|
|
tavoitteiden edistämiseksi.
|
|
|
|
29. Yhdistyksen jäsenet voivat hakea johtokunnalta rahoitusta
|
|
projekteihin jotka ovat Rahaston säännösten mukaisia.\
|
|
\
|
|
Kun projektille on päätetty myöntää enemmän kuin 500e varoja,
|
|
yhdistyksen jäsenille tulee kaksi viikkoa ennen lopullista päätöstä
|
|
ja rahan siirtoa ilmoittaa päätöksestä. Tällöin jäsenet joilla on
|
|
täysi äänioikeus voivat vaatia uudelleenäänestystä päätökseen.
|
|
|
|
Yhdistyksen johtokunta
|
|
|
|
30. Yhdistyksen johtokunta ja toiminnantarkastaja valitaan yhdistyksen
|
|
vuosikokouksessa, jolloin myös tilinpäätös vahvistetaan ja
|
|
myönnetään vastuuvapaus hallitukselle sekä muille
|
|
vastuuvelvollisille.
|
|
|
|
31. Yhdistyksen nimen kirjoittaa hallituksen puheenjohtaja,
|
|
varapuheenjohtaja, sihteeri tai rahastonhoitaja, kukin yksin.
|
|
|
|
32. Yhdistyksen tilikausi alkaa syyskuussa ja loppuu elokuun lopussa.
|
|
|
|
33. Yhdistyksen johtokunnan jäseniä tulee olla vähintään kolme:
|
|
puheenjohtaja, sihteeri ja rahastonhoitaja. Jos aktiivisia jäseniä
|
|
on tarpeeksi, johtokunnan jäseniä tulee olla 7 + 2 varajäsentä.
|
|
Puheenjohtaja, varapuheenjohtaja, sihteeri, rahastonhoitaja,
|
|
mediavastaava, yritysvastaava sekä jäsenistön edustaja.
|
|
|
|
34. Johtokunta on päätösvaltainen kun vähintään 3 sen jäsentä,
|
|
puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja mukaan luettuna on läsnä.
|
|
|
|
35. Ainoastaan jäsen täydellä äänioikeudella voidaan valita johtokunnan
|
|
jäseneksi.
|
|
|
|
Yhdistyksen purkaminen
|
|
|
|
36. Yhdistysksen kaikki omaisuus ja varat ja siirtyvät Rahaston
|
|
perustamisen yhteydessä perustettavalle yhdistykselle joka tulee
|
|
hallinnoimaan Rahastoa.
|
|
|
|
37. Mikäli yhdistys lakkautettaisiin ennen kuin sen tarkoitus on
|
|
toteutettu, sen varat ja omaisuus lahjoitetaan
|
|
Luonnonperintösäätiölle.
|