Upload files to "direktiv"
parent
a4df56a030
commit
64844c71d5
|
@ -0,0 +1,29 @@
|
||||||
|
Direktiv för
|
||||||
|
|
||||||
|
Tillgång till medel för ideella projekt
|
||||||
|
|
||||||
|
[[Suomeksi]{.underline}](https://drive.google.com/open?id=1sneWOR4kG2c3fqT-3IyBsBXhczVZNh5Z1fLpG0JJGSo)
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningsmedlemmar kan framställa önskemål om tillgång till medel för
|
||||||
|
projekt och verksamheter vilka är i enlighet med Föreningens ändamål.
|
||||||
|
Beslutet ligger i första hand hos styrelsen men upptas till omröstning
|
||||||
|
vid medlemsmöte om det gäller ett nytt projekt. \*
|
||||||
|
|
||||||
|
Önskemål om tillgång till medel bör göras skriftligt via brev, e-post
|
||||||
|
eller formulär på föreningens hemsida. I ansökan bör presenteras en plan
|
||||||
|
för användningen av medlen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om behovet för medel överstiger 500 e skall frågan tas upp och röstas om
|
||||||
|
på ett kallat medlemsmöte.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om de initiativtagande föreningsmedlemmarna är missnöjda med styrelsens
|
||||||
|
beslut, då behovet av medel är mindre än 500 euro, kan medlemmarna
|
||||||
|
begära att frågan tas upp till röstning på ett kallat medlemsmöte.
|
||||||
|
|
||||||
|
Kvitton och en redovisning över projektet skall lämnas till styrelsen
|
||||||
|
skriftligt senast 2 månader efter projektets slut.
|
||||||
|
|
||||||
|
> **\*Förändringsförslag:** *Att det på samma sätt som i direktiv för
|
||||||
|
> att starta inkomstdrivandne verksamhet inte behövs en medlemsröstning
|
||||||
|
> för varje nya projekt, om inte projektet avviker från de linjeringar
|
||||||
|
> som gjorts beslut om vid årsmöte eller annat kallat möte.*
|
|
@ -0,0 +1,110 @@
|
||||||
|
# Direktiv för föreningens ekonomiska struktur
|
||||||
|
|
||||||
|
[[Suomeksi]{.underline}](https://docs.google.com/document/d/17E5X5R9fs-otV00lTqjuTShpqfW9BlHKJgRbN8nmgNQ/edit#heading=h.ysz2nrgn6dw3)
|
||||||
|
|
||||||
|
**[Direktiv för föreningens ekonomiska struktur](#_ysz2nrgn6dw3) 1**
|
||||||
|
|
||||||
|
> [De juridiska formerna för föreningens ekonomiska
|
||||||
|
> verksamhet](#de-juridiska-formerna-för-föreningens-ekonomiska-verksamhet)
|
||||||
|
> 1
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Föreningens inkomstdrivande
|
||||||
|
> verksamhet](#föreningens-inkomstdrivande-verksamhet) 1
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Interaktiv ekonomisk verksamhet](#interaktiv-ekonomisk-verksamhet) 1
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Föreningens kassor](#föreningens-kassor) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Kassa för Markköp](#kassa-för-markköp) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Kassa för rörliga kostnader](#kassa-för-rörliga-kostnader) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Ekonomisk Redovisning](#ekonomisk-redovisning) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Bokföring](#bokföring) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Donationer](#donationer) 2
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Tillgång till medel för ideella
|
||||||
|
> projekt](#tillgång-till-medel-för-ideella-projekt) 3
|
||||||
|
>
|
||||||
|
> [Andra direktiv angående ekonomi](#andra-direktiv-angående-ekonomi) 3
|
||||||
|
|
||||||
|
## De juridiska formerna för föreningens ekonomiska verksamhet
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningens ekonomiska verksamhet utgår ifrån dess registrerade
|
||||||
|
Företags- och Organisationsnummer (FO-nummer).
|
||||||
|
|
||||||
|
Sådan ekonomisk verksamhet som är skattebefriad enligt föreningslagen
|
||||||
|
skall inte bokföras under FO-numret.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Föreningens inkomstdrivande verksamhet
|
||||||
|
|
||||||
|
Se [[Direktiv för föreningens inkomstdrivande
|
||||||
|
verksamhet]{.underline}](https://drive.google.com/open?id=1USGznTMD4LCZMQmR5eqhGHT1VVOMexiko2ZPzWysMDY)
|
||||||
|
|
||||||
|
## Interaktiv ekonomisk verksamhet
|
||||||
|
|
||||||
|
Se [[Direktiv för interaktiv ekonomisk
|
||||||
|
verksamhet]{.underline}](https://drive.google.com/open?id=11wEabIXF4HNLoqVIoxuucP-cHRzWoNaq9vJM1NodyiU)
|
||||||
|
|
||||||
|
##
|
||||||
|
|
||||||
|
## Föreningens kassor
|
||||||
|
|
||||||
|
### **Kassa för Markköp**
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningen skall ha en sparkassa för markköp. Om föreningen mottar
|
||||||
|
donationer ska de samlas i denna kassa, om inte annat specificeras av
|
||||||
|
donatorn. Minst 25% av vinsten från föreningens inkomstdrivande
|
||||||
|
verksamheter bör avsättas till kassan för markinköp.
|
||||||
|
|
||||||
|
### **Kassa för rörliga kostnader**
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningen skall också ha en rörlig kassa för investeringar i dess
|
||||||
|
ideella projekt och inkomstdrivande verksamheter och för föreningens
|
||||||
|
rörliga kostnader till vilken vinst från inkomstdrivande verksamhet
|
||||||
|
samlas.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid årsmöte eller annat kallat möte ifall utav att den rörliga kassan
|
||||||
|
överstiger 5000 euro, överförs den överstigande summan till föreningens
|
||||||
|
sparkassa för markköp om inte annat bestäms vid mötet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Medel kan även överföras från sparkassan för markköp till den rörliga
|
||||||
|
kassan genom beslut vid medlemsmöte varvid dagordning meddelats.
|
||||||
|
Majoritet för sådant beslut skall vara minst tre fjärdedelar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Kassornas balans skall synas i realtid på föreningens hemsida för
|
||||||
|
medlemmar. Kassören redovisar skilt för summan av donationer på Årsmötet
|
||||||
|
och möten med dagordning efter styrelsens godkännande.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Ekonomisk Redovisning
|
||||||
|
|
||||||
|
Inkomna intäkter och tillgångar, utgivna anslag och förslag på större
|
||||||
|
inköp redovisas löpande utav styrelsen tillsammans med mötes protokoll
|
||||||
|
på föreningens hemsida för medlemmar.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Bokföring
|
||||||
|
|
||||||
|
Bokföring skall skötas utav dem som är ansvariga inför respektive
|
||||||
|
inkomstdrivande verksamhet tillsammans med kassören och föreningens
|
||||||
|
bokförare.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Donationer
|
||||||
|
|
||||||
|
Se [[Direktiv för
|
||||||
|
Donationer]{.underline}](https://docs.google.com/document/d/1-HlEQhNlvtfTp4CYQofUHtKlZcdsu7T8pjaMvHm3GKc/edit)
|
||||||
|
|
||||||
|
## Tillgång till medel för ideella projekt
|
||||||
|
|
||||||
|
Se [[Direktiv för Tillgång till medel för ideella
|
||||||
|
projekt]{.underline}](https://drive.google.com/open?id=1sGxK5YHJhCysbeptPhRmuRLPBnvu0pVw7lMLB08qgA0)
|
||||||
|
|
||||||
|
## Andra direktiv angående ekonomi
|
||||||
|
|
||||||
|
Den ovan beskrivna ekonomiska strukturen hör till Föreningen för att
|
||||||
|
starta Paradis på Jorden, före anskaffandet av den första Paradismarken.
|
||||||
|
|
||||||
|
Senast då en Lokalförening börjat sin verksamhet på den första
|
||||||
|
Paradismarken, skall flera direktiv tas i bruk, gällande nationell och
|
||||||
|
internationell ekonomisk verksamhet.
|
|
@ -0,0 +1,76 @@
|
||||||
|
Direktiv för
|
||||||
|
|
||||||
|
Ersatt föreningsverksamhet
|
||||||
|
|
||||||
|
[[Suomeksi]{.underline}](https://docs.google.com/document/d/1F25RaXYijxcYX_XYyDt0LDe0PuGPt1YSt8Kfo78kGvA/edit?usp=drivesdk)
|
||||||
|
|
||||||
|
Då en medlem är verksam i en inkomstbringande eller annan strukturellt
|
||||||
|
nödvändig föreningsverksamhet mer än 20h/veckan kan denne få en
|
||||||
|
ersättning i form av Helpension, dvs en full ekologisk vegetarisk kost
|
||||||
|
samt en ödmjuk logi för värdet av 118,50 e per vecka.
|
||||||
|
|
||||||
|
Inom arbetsgrupperna för verksamhet med inkomstdrivande element kan
|
||||||
|
medlemmar efter intern överenskommelse bestämma om fickpeng för extra
|
||||||
|
aktivitet utöver dessa 20h/v. Dock inte mera än 2,50e per timme, 4
|
||||||
|
timmar per dag.
|
||||||
|
|
||||||
|
Kost och logi skall om möjligt organiseras av arbetsgruppen för
|
||||||
|
verksamheten i fråga, om inte föreningen har färdiga platser för
|
||||||
|
inkvartering och inköpskanaler för mat.
|
||||||
|
|
||||||
|
En medlem som deltar i föreningsverksamheten på ett sätt som berättigar
|
||||||
|
till Helpensions ersättning skall också få tillgång till föreningens
|
||||||
|
gemensamma resurser, t ex arbetsutrymmen, verkstäder och eventuella
|
||||||
|
fordon.
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningen skall även skapa ett program för meditation och andra
|
||||||
|
hälsostärkande aktiviteter som yoga, tai chi, kampsport, styrketräning
|
||||||
|
osv. för dem som deltar i att driva inkomstbringande verksamhet. (och
|
||||||
|
aktiva)
|
||||||
|
|
||||||
|
I samma anda skall föreningen om den redan har tillgång till mark och
|
||||||
|
Paradis platser anordna läger i naturen för intresserade där de kan
|
||||||
|
komma i djupare kontakt med föreningens visioner och syften.
|
||||||
|
|
||||||
|
En medlem har rätten att ansöka till styrelsen om att delta i eller
|
||||||
|
initiera en inkomstdrivande verksamhet vilken kan ligga till grund för
|
||||||
|
ersatt medlemsaktivitet i form av helpension.
|
||||||
|
|
||||||
|
Se **Direktiv för Föreningens Inkomstdrivande Verksamhet, [[stycke
|
||||||
|
5]{.underline}](https://docs.google.com/document/d/1USGznTMD4LCZMQmR5eqhGHT1VVOMexiko2ZPzWysMDY/edit#heading=h.ko9p8yt54jz).**
|
||||||
|
|
||||||
|
**Statliga bidrag\***
|
||||||
|
|
||||||
|
Under tiden en medlem erhåller en ersättning i form av Helpension,
|
||||||
|
rekommenderar föreningen att denne avstår från sina eventuella statliga
|
||||||
|
bidrag i form av arbetslöshetsersättning och utkomststöd, till värdet
|
||||||
|
för helpensionen.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om en medlem som har en sjukpension kan delta i föreningens verksamhet
|
||||||
|
på ett sätt som möjliggör ett erhållande av Helpension och nyttjar denna
|
||||||
|
rekommenderar föreningen att medlemmen avstå från sin sjukpension till
|
||||||
|
värdet för Helpensionen.
|
||||||
|
|
||||||
|
*\
|
||||||
|
**Kommentar:** (\*Frågor i föreningen kring om detta skall vara i
|
||||||
|
direktivet, eller föreningens officiella linje. Spec eftersom Kela
|
||||||
|
justerar bidragen efter bidragstagarnas inkomster själva.)*
|
||||||
|
|
||||||
|
**Dialog med Folkpensionsanstalten**
|
||||||
|
|
||||||
|
För att underlätta övergången från statligt bidrag till föreningens
|
||||||
|
Helpensions ersättning och tillbaka utan onödigt utdragna utredningar,
|
||||||
|
skall föreningen sträva att upprätta en dialog med Folkpensionsanstalten
|
||||||
|
och skapa tydliga klassificeringar för sin verksamhet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Även skall föreningen sträva att i samråd med Fpa hitta en modell för
|
||||||
|
ett rättvist mottagande av bostadsbidrag för personer som erhåller en
|
||||||
|
Helpension.
|
||||||
|
|
||||||
|
**Beskattning**
|
||||||
|
|
||||||
|
Skatteverket tolkar Helpensions ersättningen som en naturaförmån. Denna
|
||||||
|
beskattas på samma vis som en lön av samma värde.
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningen skall erbjuda information om hur denna ersättning skall
|
||||||
|
deklareras.
|
|
@ -0,0 +1,36 @@
|
||||||
|
[**[Suomeksi]{.underline}**](https://docs.google.com/document/d/1pM_GYKFFbPANddPT2oHwPoKRuNdix81Bxisqsc8amxs/edit#heading=h.ul1wlx9q78fi)
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningens styrelse och revisorer väljs vid föreningens årsmöte.
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningens räkenskapsperiod, dvs styrelsens arbetsperiod, börjar vid
|
||||||
|
september månad och upphör vid slutet av augusti.
|
||||||
|
|
||||||
|
Föreningens styrelsemedlemmar skall till antalet vara minst tre.
|
||||||
|
Ordförande, Sekreterare och Kassör. Men antalet styrelsemedlemmar bör om
|
||||||
|
antalet aktiva föreningsmedlemmar räcker till vara 7 +2 suppleanter.
|
||||||
|
Ordförande, Vice Ordförande, Sekreterare, Kassör, Media ansvarig,
|
||||||
|
Representant för föreningens ekonomiska medlemsverksamhet och en
|
||||||
|
Representant för ideell medlemsverksamhet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Minst 3 av styrelsens medlemmar inbegripande ordförande eller vice
|
||||||
|
ordförande måste vara närvarande för att styrelsen skall vara
|
||||||
|
beslutsfullmäktigad.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ingen medlem kan vara styrelsemedlem i mer än två år i rad utan ett
|
||||||
|
hundraprocentigt stöd av alla föreningens medlemmar.
|
||||||
|
|
||||||
|
Till styrelsemedlem kan väljas en medlem med full rösträtt och som har
|
||||||
|
som huvudsyssla att vara aktiv i föreningens verksamhet. En medlem har
|
||||||
|
rätt att avböja medlemskap i föreningens styrelse.
|
||||||
|
|
||||||
|
Styrelsen kan fatta beslut i enlighet med den verksamhetsplan och budget
|
||||||
|
som fastställts under årsmötet eller kompletterande beslut som fattats
|
||||||
|
på kallade medlemsmöten.
|
||||||
|
|
||||||
|
Vid nya frågor utanför dessa beslut bör medlemmarna involveras i
|
||||||
|
beslutsfattandet.
|
||||||
|
|
||||||
|
Styrelsens uppgift är att enligt beslut gjorda på årsmötet och andra
|
||||||
|
kallade medlemsmöten se till att föreningens årsplan, föreningens
|
||||||
|
verksamhetsstrategi och föreningens plan för media och representation
|
||||||
|
förverkligas under verksamhetsåret.
|
Loading…
Reference in New Issue